DRET A DECIDIR

assistent-persones-amb-discapacitat La Vanessa M. estava acostumada a superar sola els problemes que se li havien presentat al llarg de la seva vida, però va haver-hi un moment en el qual es van concentrar diverses circumstàncies i es va sentir “saturada per la situació”. En aquest moment, decideix demanar-li consell a la treballadora social del Centre Especial de Treball de la Fundació Portolà on treballa i és qui li recomana posar-se en contacte amb Som – Fundació.

Després de les primeres entrevistes i valoracions que es van dur a terme, se li va proposar que sol·licités a l’autoritat judicial l’assignació del càrrec de l’assistència. Aquesta figura és la que coincideix en major grau amb els preceptes que contempla la Convenció de Nacions Unides dels Drets de les Persones amb Discapacitat, ja que és la mateixa persona la que sol·licita al jutge el tipus de suports que requereix, ja sigui en l’àmbit patrimonial o personal.

La Vanessa ho tenia molt clar: necessitava ajuda en l’àmbit econòmic i en la gestió administrativa per poder continuar vivint a casa seva de forma independent. En l’entrevista ens comentava, entre riures, que, al principi, qüestionava les propostes que rebia de la fundació però després, després de valorar-les, s’adonava que eren la millor opció i decidia dur-les a terme.

assistent-persones-amb-discapacitatEn aquests moments, la Vanessa està molt satisfeta amb els reptes que ha aconseguit, els quals li han permès millorar la seva qualitat de vida. Però el que més valora de l’assistència és la tranquil·litat que li dóna comptar amb el suport de la fundació. Ella sap que si hi ha alguna cosa que li preocupa, ja sigui de l’àmbit econòmic com personal, pot contactar amb la Rosa Padilla, la seva referent, per comentar-li el problema i buscar-ne una solució.

Per a la Vanessa sempre ha estat important diferenciar entre assistent i tutor. Ella té molt clar que el càrrec d’assistent no implica la modificació de la capacitat jurídica i es respecta sempre la voluntat i les preferències de la persona assistida. Per aquest motiu, recomana a altres persones, que se sentin “saturades per la situació”, que sol·licitin la figura de l’assistència perquè “la fundació m’aconsella, però sóc jo qui pren la decisió”.