“És l’oportunitat d’ensenyar altres persones perquè puguin tenir una vida més feliç”

ok

El José Manuel G. i l’Oliver M. fa anys que tenen una estreta relació amb Som Fundació. I en fa tres que conviuen de forma autònoma a un pis a Cornellà on reconeixen estar molt bé, tot i que sempre hi ha cosetes de convivència. Ambdós, juntament amb en Josep Tresserras, director gerent de SOM, han participat de la formació per a formadors sobre drets de les persones amb discapacitat que va impartir la Universitat Ramón Llull. Un curs que “apodera” les persones amb discapacitat perquè siguin elles mateixes les que parlin dels seus propis drets. I, ens preguntem, qui millor que les pròpies persones amb discapacitat per fer-ho?

L’Oliver i el José Manuel ho viuen com una oportunitat. “És l’oportunitat d’ensenyar altres persones perquè puguin tenir una vida més feliç, per evitar que pateixin”, senyala l’Oliver, tot reconeixent que és complicat canviar les coses, ja que les lleis i la societat no els ajuden. Mira enrere i recorda quan ha volgut entrar a una discoteca i no l’han deixat per la seva aparença. “Això no és just, jo vull defensar els nostres drets”, es mostra indignat. El José Manuel, d’altra banda, viu aquesta experiència com “algo que sempre havia estat esperant”, ja que fa molts anys que vol dedicar-se a l’educació i al sector social. Mostra d’això és que al proper curs es matricularà per treure´s el Graduat d’ESO, amb l’objectiu, més endavant, d’apuntar-se a la formació professional de la branca sociosanitària.

Fa un parell de setmanes, les 23 persones que van participar en aquest curs van començar l’itinerari de pràctiques. S’ha fet molta difusió de la iniciativa i ja han tingut demanda de diverses entitats socials. Les primeres han estat Pere Mitjans, Caliu o Aspanin, entre d’altres, i el seu alumnat són persones com ells, que tenen algun tipus de discapacitat intel·lectual o del desenvolupament i en alguns casos també física, i professionals de l’àmbit social.

Molt possiblement és en aquest punt quan comença el veritable procés d’aprenentatge, per ambdues parts, alumnes i, també, professors. Segons el José Manuel: “ens estem adonant que tothom pot aprendre, malgrat que algunes persones tenen grans dificultats. Trigaran més o menys, però aprendran. La qüestió és adaptar la formació i el llenguatge, posant vídeos, treballant els gestos i, fins i tot, fent treatrillo per escenificar situacions i fer-les més entenedores”. I és que s’ha de pregonar amb l’exemple i l’Oliver se sap bé la lliçó: “Uns dels drets fonamentals és l’accessibilitat, que és transversal a la resta. Adaptem la forma d’ensenyar perquè tothom té dret a aprendre. És important donar informació perquè tinguin una vida tan normalitzada com sigui possible i que no es vulnerin els seus drets, a la universitat, a l’escola, a la feina o a casa seva”.

Aquesta iniciativa d’incidència social i visibilitat pública s’emmarca dins la campanya Enganxa’t als drets. Defensar-los és reconèixer les nostres capacitats, promoguda per Dincat per fer visible la vulneració d’aspectes relacionats amb els drets del col·lectiu i que reclama a les Administracions que prioritzin les polítiques socials.