FENT PLANS PER AL FUTUR

pretutela-suport persones - tutela
som – fundació disposa d’un programa de Pretutela que informa les famílies i els professionals sobre el procediment de modificació de la capacitat i sobre les formes de preparar el futur de les persones amb discapacitat intel•lectual o del desenvolupament. També, i és important, informa sobre la tasca que desenvolupa l’entitat. Aquest servei pretén promocionar el coneixement mutu entre els pares, o familiars o tutors legals d’una persona amb discapacitat intel•lectual, i l’entitat, així com també, oferir-los la seguretat i la confiança de cara al futur.

En aquesta ocasió, us volem presentar la Maria R. i el Joan M., uns pares que van decidir contactar amb som – fundació per preparar el futur del seu fill, en Gabriel, quan ells ja no hi siguin. Ens expliquen la seva experiència i, alhora, valoren el servei que reben de la fundació per ajudar-nos a continuar millorant.

En quin moment van decidir buscar l’alternativa de la tutela per al seu fill Gabriel?
Va ser quan vam fer els 65 anys, que vam considerar que ja teníem molta edat i vam veure que dins la nostra família no hi havia gent jove que se’n pogués fer càrrec quan nosaltres ja no hi fóssim. En aquell moment, vam decidir que seria millor escollir uns professionals que es fessin càrrec del Gabriel. Vam tenir en compte que un familiar ja té la seva pròpia vida i si, en un futur, tenia problemes, podria deixar de banda al nostre fill. Ja sé que sona dur, però ens donava més seguretat que una entitat se’n cuidés quan nosaltres ja no poguéssim fer-ho i no deixar el seu futur a l’aventura.

Com van conèixer a som – fundació?
Quan vam decidir buscar una alternativa, vam demanar als professionals del centre ocupacional Fupar, on va en Gabriel des de ja fa temps, que ens recomanessin una opció i ells ens van aconsellar som – fundació.
A partir de llavors, contactem amb la Lina –responsable del programa de Pretutela- i hi va haver un bon feeling des d’un primer moment … La Lina ens va explicar tot el que havíem de fer per garantir el futur del nostre fill. Ens va semblar bé tot el que ens va comentar i… continuem la bona relació fins avui dia.

Creieu que la tutela garanteix el futur i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel•lectual quan els familiars directes ja no hi són?
Sí, clar, creiem que sí. És per aquest motiu que hem escollit aquesta alternativa.
De tota manera, en la vida mai pots garantir res al cent per cent perquè hi ha desestabilitzacions. Però la fundació té capacitat, té professionals, té experiència i encarrilaren les coses perquè funcionin bé per al nostre fill.

Esteu tranquils i confiats amb el paper que tindrà la fundació en el futur d’en Gabriel?
Sí perquè si no fos així, no ho hauríem fet.
Com ja hem dit abans, cada família té la seva pròpia vida, i nosaltres confiem més que la fundació es faci càrrec del Gabriel, tot i que l’absoluta tranquil·litat mai no la tenim. Però estem convençuts que hem deixat les coses preparades i ho hem deixat tot lligat i enllestit.

Considereu que en Gabriel és conscient de la decisió que heu pres sobre el seu futur?
Sí, ja fa algun temps que hem començat a explicar-li, d’alguna manera, que passarà més endavant. Li hem dit que anirà a una residència, que estarà amb uns altres nois i que som - fundació és una entitat que l’ajudarà quan a nosaltres ens passi alguna cosa.
El Gabriel sempre respon que encara falta molt i nosaltres ja no hi insistim més. Nosaltres el que volem es que sigui feliç.

Com valoreu el servei gratuït que ofereix la fundació en l’àmbit de la Pretutela, des del punt de vista d’informació, assessorament i suport a les famílies?
Nosaltres valorem positivament tota la informació que ens va donar la Lina – responsable del programa de Pretutela- quan vam venir per primera vegada a la fundació i també és molt positiu el contacte que hi tenim en aquests moments, ja que, tot i que és esporàdic, és una relació amb molt de caliu.
Parlant amb la Lina, sempre ens indica que hauríem de fer això i allò de més enllà … però, a vegades, li contestem que potser ens hem d’esperar una mica més. I aquesta relació és una mica entranyable perquè, una persona que no és de la família, t’està donant una opció necessària pel bé del teu fill, t’accepta les crítiques que li puguis fer i, a sobre, t’aconsella en tots aquells tràmits que has de tenir resolts. A més a més, et dóna certa tranquil·litat, ja que saps que si tens un dubte pots agafar el telèfon i trucar-li per trobar solucions i alternatives.

Quina valoració féu sobre els diferents canals de comunicació de la fundació: Coses Nostres i felicitacions d’aniversari, Memòria, Felicitació de Nadal, Web, Xarxes socials
La informació que rebem és positiva. Ens agrada veure al Coses Nostres que sou una entitat oberta que participa en jornades/simpòsiums, que feu activitats amb altres entitats, que s’incorporen voluntaris a la fundació i, sobretot, les coses tan entranyables que els passen a les persones que tuteleu, com els aniversaris, canvis de domicili…
La web, fins ara, no l’hem mirat, però ara sí que ho farem perquè, clar, si hi poseu l’entrevista, hi haurem d’entrar. La pàgina de facebook tampoc l’hem mirat, això de les xarxes socials …. (riures)

Com a persona que realitza donacions a la fundació, penseu que hem de fer alguna comunicació específica per informar més àmpliament sobre el desenvolupament dels diversos projectes que es duen a terme durant l’any: Vida Independent, Suport a l’envelliment, etc.?
Nosaltres, de moment, no necessitem més informació. Creiem que els diners que rebeu dels donants ho destinareu a bon fi. Estem tranquils perquè us coneixem des de fa cinc anys i des de llavors la fundació ha crescut molt, i penses que els diners estan ben empleats: si no són per a una activitat dels nois, seran per a una altra cosa, però segur que seran per donar cabuda a més gent.
Amb la informació que hi ha a la memòria ja en tenim suficient perquè ja hi expliqueu els diferents projectes que desenvolupa la fundació. La memòria et conforma i et tranquil·litza, perquè veus que la fundació funciona i té continuïtat.
Nosaltres ens sentint molt bé amb la informació que rebem i si, en algun moment, tenim dubtes, ja sabem el que hem de fer, trucar-vos. A vegades, les coses són més simples: funcioneu, nosaltres ajudem i preparem el nostre fill. No hi ha res més.

Moltes gràcies, Maria i Joan, per compartir la vostra experiència amb nosaltres.