“Quan treballava no podia fer res més , no tenia la possibilitat d’escollir. Ara pot decidir què vol fer amb la seva vida”

envelliment_actiu

De vegades amb el ritme accelerat del dia a dia és difícil veure-hi més enllà de la feina. Pots anar a comprar, prendre alguna cosa amb els amics i les amigues, però el treball és l’eix central de la nostra quotidianitat.

Però, què passa quan ens treuen aquesta rutina? La inactivitat sobtada de la jubilació, i moltes vegades també la soledat, associada en molts casos a fer-nos grans i anar perdent els familiars més propers, fa que en un període vital tan important com la vellesa, la nostra qualitat de vida empitjori.

Ara és el moment, doncs, de fer aquesta doble feina, cuidar-nos -o deixar que ens cuiden- psicològicament per no perdre l’activitat diària i vetllar perquè la nostra salut no empitjori, quan aquesta comença a ser més delicada.  Això ens passa a tots i totes, en major o menor grau, i sovint necessitem un suport extern que ens ofereixi recursos per fer més fàcil aquest camí.

El projecte pilot Envelliment Actiu, liderat per Dincat i implementat per Som Fundació, entre altres entitats federades, vol donar eines a diverses persones amb discapacitat intel•lectual o del desenvolupament que es troben en aquesta situació. El Ricard n’és un exemple, un home tutelat per la nostra entitat recentment jubilat que necessita ocupar aquest temps lliure, que és molt, fent activitats que l’enriqueixin.

En Ricard és una persona prudent, diu poques paraules però ben encertades. És inquiet, intel•ligent, sensible, romàntic…i, fins i tot, místic. Li encanta llegir i escoltar música. A casa seva et trobes els auriculars penjant de la minicadena, un munt de CD i capses buides d’antigues cassets. Li encanta passejar pel barri vell de Barcelona, el seu barri, i tafanejar els “rastrillos” de llibres antics. Quan en compra es deixa portar per la intuïció, mira la portada, el títol i rastreja les primeres pàgines. A les seves mans avui porta les dues darreres adquisicions, Antologia de la poesia espanyola i Libro de buen amor. I mentre parlem amb ell les va fullejant i apuntant les seves impressions en una llibreta, on sovint també escriu la seva pròpia poesia.

Reconeix sentir-se sol i vol compartir el seu temps amb més gent, fer alguns jocs de taula, passejar per la ciutat, participar en un club de lectura… així li ho explica a l’Enric, la persona que l’ acompanya en aquest camí i que li proposa els recursos que creu que poden ser més adients per donar resposta a les seves necessitats.

“Jo li pregunto: Què vols fer, Ricard?  Perquè és ell és el que s’ha de motivar, el que ha de triar què vol fer i jo li ofereixo els recursos que estiguin al seu abast. Quan treballava no podia res més, no tenia la possibilitat d’escollir. Ara pot decidir què vol fer amb la seva vida”, comenta l’Enric.

Cada setmana es veuen, i prenent un cafè a un bar a prop de casa seva, decideixen què faran. L’altre dia, per exemple, van visitar Radio Nikosia, un espai radiofònic on va poder compartir les seves vivències; avui debaten si aniran al Centre Cívic Drassanes, per veure quines activitats hi fan, o si ho deixaran per un altre dia.

Segons l’Enric, es tracta d’un cas clar: “Necessita una empenta per al seu dia a dia. Altres persones ja tenen una rutina, que sovint també cal modificar, però en Ricard necessita aquest ajut de forma molt evident. Ell és molt sincer a l’hora de fer les seves demandes i ens entenem molt bé. Això ajuda que puguem treballar junts”.

Així doncs, el projecte Envelliment actiu treballa perquè persones com el Ricard puguin fer-se grans d’una manera activa, digna i saludable, una iniciativa que esperem que pugui consolidar-se i de la qual moltes més persones es puguin beneficiar.