SINGULARES

L’Albert Cortina i en Miquel Àngel Serra, presenten el llibre Singulars. Ètica de les tecnologies emergents en persones amb diversitat funcional en el qual fan un recorregut, juntament amb altres autors, pel camí de la diversitat funcional, les capacitats augmentades i la discapacitat física, sensorial i singulares-discapacitat-intel·lectualcognitiva. Els diversos autors plantegen, a través de la ideologia transhumanista, una millora del rendiment i de les potencialitats físiques i cognitives de l’ésser humà.

L’objectiu del llibre és obrir un diàleg sobre com aprofitar el progrés científico-tecnològic per afavorir la inclusió des de la singularitat i la vulnerabilitat de les persones.

Els autors suggereixen que la tecnologia genètica es presentarà en un futur proper i ens veurem obligats a prendre decisions sobre l’obligatorietat moral de la seva utilització o sobre el respecte a la singularitat de cada ésser humà. Per a en Miquel Àngel Serra la responsabilitat social de la recerca recau en tota la comunitat i considera un error deixar les decisions sobre l’ús de la tecnologia només als experts.

L’Albert Cortina ens mostra dos paradigmes que, en aquests moments, estan configurant el nostre sistema de valors:

• Ideologia del transhumanisme que proposa el millorament artificial i ciber-tecnològic de l’ésser humà
  • Humanisme integrador que pretén complementar, enriquir i humanitzar la ciència i la tecnologia.

En Jordi Costa, president de som – fundació, en el capítol sobre els drets de les persones amb discapacitat intel·lectual indica que la discapacitat i la societat queden absolutament vinculades. La Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat de Nacions Unides va ser concebuda per ser la base jurídica de protecció i promoció dels drets i la dignitat de les persones amb discapacitat. La Convenció, segons en Jordi Costa, servirà per construir aquesta nova societat que les noves tecnologies comencen a configurar però el veritable canvi ha de produir-se a partir de les nostres accions quotidianes.